Gevolgen voor bedrijven en verenigingen

De Life Event Scan uit 2019 kreeg in december een vierde update. Onderstaande info is een samenvatting.

Check als bedrijf zeker ook de bepalingen die werden opgenomen onder het hoofdstuk voor burgers.

Actie nodig door het bedrijf

  • Administratie: facturen, drukwerk, sociale media, belettering voertuigen en ramen, promotiemateriaal, huisnummer…
  • Gerechtsdeskundigen: zelf contactgegevens bijwerken in Nationaal Register - zie info Live Event Scan
  • Beëdigd vertalers of tolken: idem - zie info Live Event Scan

GEEN actie nodig door het bedrijf

  • Ondernemingsloketten
  • FOD Financiën/ Kadaster
  • Vlaamse Belastingdienst, Provinciale Belastingdienst: nog te bevestigen
  • KSZ; RSZ; RSVZ: Rijksinstituut voor de Sociale Verzekering der Zelfstandigen; RIZIV; Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering; Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen; RVA; Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie; FOD Sociale Zekerheid; FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg; Federale Pensioendienst; Federaal agentschap voor beroepsrisico’s; Federaal agentschap voor kinderbijslag; Programmatorische Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie; Nationaal Intermutualistisch College; Vereniging van Sectorale Instellingen
  • Voertuigen: inschrijvingsbewijs voertuigen (roze kaart); autokeuring, verkeersbelasting, verzekeringen
  • Voertuigen: kilometerheffing: nog in onderzoek
  • Scheepvaart: nog in onderzoek
  • Bpost: postvolmachten dienen niet aangepast te worden, adressen worden doorgegeven vanuit CRAB
  • Administratie: facturen, contracten, … niet met terugwerkende kracht aan te passen; het nieuwe adres pas vermelden op facturen vanaf 1 januari 2025
  • Producenten voedingsmiddelen: in onderzoek
  • Farmaceutische bedrijven: zie info in de Life Event Scan
  • Apotheken: indien de apotheek beschikt over distributie- en vervaardigingsvergunningen, moeten deze ook aangepast worden: te bevestigen
  • Staatsblad, KBO, statutenwijziging:
    • Als gevolg van de gemeentelijke fusies wijzigen ook heel wat adressen (gemeentenaam, straatnaam en/of huisnummer) van ondernemingen, vestigingseenheden en verenigingen. Rechtspersonen moeten ten gevolge daarvan in principe een statutenwijziging ondergaan, die ze (in bepaalde gevallen) moeten laten opstellen door een notaris en vervolgens neerleggen bij de griffie van de ondernemingsrechtbank. De adreswijziging wordt aangepast in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) en
      gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad (BS). Normaalgezien is deze publicatie betalend, maar met een attest van de gemeente waarin staat dat het administratief is en dus geen echte verhuis, is de publicatie gratis (zie https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_tsv_pub/page.pl?language=nl&type=p)
    • Om de administratieve lasten en bijhorende kosten voor de betrokken ondernemingen en verenigingen te vermijden, werd reeds in 2019 door alle betrokken Vlaamse en federale overheidsentiteiten (FOD Economie (KBO), Belgisch Staatsblad, FOD Justitie, FOD Binnenlandse Zaken (Rijksregister), Agentschap Binnenlands Bestuur en toenmalig agentschap Informatie Vlaanderen) samen aan een oplossing gewerkt.
    • Het Wetboek van Economisch Recht (FOD Economie) en het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (FOD Justitie), laten toe dat de administratieve adreswijzigingen automatisch kunnen doorgevoerd worden zonder tussenkomst van de ondernemer zelf:
      • De adressen van de geregistreerde entiteiten Rechtspersoon, de vestigingseenheden en de bijkantoren zullen automatisch en kosteloos aangepast worden in de KBO, op voorwaarde dat het ingeschreven adres in KBO een adres is dat voorkomt in het officieel adressenregister van Vlaanderen (Gebouwen- en Adressenregister, GRAR), en dat het door de authentieke bron van adressen overgemaakt wordt aan KBO (ingevolge artikel 4 van de wet van 30 juli 2018 houdende diverse bepalingen inzake Economie). De adressen van entiteiten Natuurlijk Persoon worden automatisch aangepast in KBO op het moment dat het Rijksregister de adreswijziging overmaakt aan KBO.
      • De beheersdienst van de KBO zal de ambtshalve adresaanpassingen kosteloos publiceren in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad wanneer er een publicatieverplichting is. Ook zullen alle nieuwe adressen geconsulteerd kunnen worden op de website van de FOD Economie, via de Public Search-toepassing. Op deze manier worden de gegevens tegenstelbaar aan derden.
    • De geregistreerde entiteit waarvan het ingeschreven adres in KBO een adres is dat voorkomt in het officieel adressenregister van Vlaanderen, hoeft dus geen stappen te ondernemen om het adres in de KBO te laten aanpassen, noch om dit te laten publiceren in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
    • Bedrijven en ondernemers kunnen hun gegevens nakijken via My Enterprise of via Public Search. Indien deze niet correct zijn, kunnen ze dit laten corrigeren door de initiator (zie My Enterprise: “Hoe uw gegevens aanpassen?”) of dit melden aan de KBO-helpdesk. Het adres van de vestigingseenheid kan zelf aangepast
      worden via My Enterprise. Voor meer info of vragen i.v.m. de adresaanpassingen in de KBO kunt u bij de KBO-helpdesk terecht: helpdesk.kbo@economie.fgov.be
    • Uit het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen vloeit bovendien voort dat rechtspersonen hun statuten niet direct na de adreswijziging ten gevolge van de fusie van gemeenten moeten aanpassen, maar kunnen wachten met de aanpassing ervan tot de eerstvolgende noodzakelijke wijziging van de statuten (bv. bij
      een nieuwe zaakvoerder of een nieuwe naam etc.) die gebeurt na de publicatie van de ambtshalve adreswijziging
      in KBO. Voor meer info kunt u terecht op info@just.fgov.be.
    • Wanneer de adreswijzigingen niet voorkomen in GRAR zullen bovenstaande acties niet automatisch kunnen verlopen. KBO kan enkel adressen ambtshalve omzetten die door een authentieke bron van adressen worden overgemaakt (Art. III.42/1. WER). De entiteiten waarvan het adres niet voorkomt in GRAR en dus niet door KBO
      ambtshalve werd gewijzigd, kunnen dus geen beroep doen op de aangepaste regelgeving en dienen de normale werkwijze bij een adreswijziging te volgen (zie inleiding). Indien een adres niet gewijzigd werd omdat het niet gekend is in GRAR, kan het adres op termijn door KBO ambtshalve doorgehaald worden. Via LARA (Loket voor Authentieke Registratie) kan je controleren of je adres voorkomt in GRAR. 

Belangrijk: eind 2024 wordt een attest bezorgd aan de bedrijven die in de geïmpacteerde straten gelegen zijn. Dit document zal verstuurd worden naar het mailadres dat werd opgegeven bij de aanvraag van de vergoeding voor bedrijven. Heb je het attest dringend nodig, laat het weten via annelies.vantomme@ruiselede.be