De werkgroep Juridische zaken behandelt diverse juridische onderwerpen zoals: straatnaamwijzigingen, reglementen, subsidieverordeningen, stedenbouwkundige verordeningen, verkiezingen en noodplanning.
Wanneer twee gemeenten samengevoegd worden, kunnen gelijke of gelijkluidende straten twee keer voorkomen in de eengemaakte gemeente. Dit zorgt uiteraard voor verwarring en problemen, bijvoorbeeld bij hulpdiensten of postbedeling. Het is onze taak om die probleempunten weg te werken, bij voorkeur vóór 1 januari 2025 zodat de nieuwe adressen bij de start van de nieuwe gemeente in voege kunnen gaan. Samen met de regionale en federale overheden
proberen we als gemeentebestuur, de gevolgen van een straatnaam- of nummerwijziging maximaal te beperken. Al wie invloed zal ondervinden van een wijziging ontving ondertussen meer info.
De Werkgroep Juridische Zaken ging met dit gegeven aan de slag en startte deze zomer een participatief traject. Verschillende partijen werden betrokken, waaronder uiteraard de inwoners van de straten. Die inwoners beslissen dit najaar mee over hoe hun straat uiteindelijk zal heten.
Meer weten over dit project? Klik hier
Naast dit traject, behandelt de werkgroep ook diverse andere juridische onderwerpen, zoals reglementen, subsidieverordeningen, stedenbouwkundige verordeningen, verkiezingen en noodplanning.